zondag 5 juli 2009

Reflections

Negenendertigste dag
Zondag 5 juli 2009
Santiago de Compostela (2)

Nu ik alleen op de camping verblijf heb ik alle tijd aan mezelf. Geen afspraken, geen verplichtingen, geen tijdsdruk, alleen mezelf. Het is vandaag ’domingo’, zondag, en het is typisch Galicië-weer: een egaal grijs dichtgeschoven lucht (zoals het dak van de Amsterdam Arena) en motregen. Daarom zit ik binnen, in de ‘bar’, om te beschrijven hoe de dag van gisteren verliep nadat ik het blogbericht verstuurd had.
Op de camping teruggekeerd bleken medepelgrims Albert en Lucie, met wie we samen op de foto gingen op Cruz de Ferro, ook gearriveerd. Felicitaties. Altijd mooi om ‘oude’ bekenden tegen te komen.
Vannacht was er een behoorlijk uit de hand gelopen feest ergens in de verte. Tot vijf uur tartte een popband de nachtelijke stilte. En vijf minuten nadat die dan eindelijk teruggekeerd was, dacht men de verre omgeving nog te moeten plezieren met een knallend en donderend vuurwerk… Spaanse biologische klokken lopen kennelijk niet gelijk met de onze. Voor de rest mag ik terugzien op een goede nachtrust, van half elf tot kwart voor acht.

Vanwege de regen vindt het (nog lang niet laatste) gezamenlijke ontbijt met Chris en Nelly - die donderdag pas in het vliegtuig stappen - plaats onder de luifel van de caravan van Henny en Maan (eigenlijk Emanuel), die allebei om half tien nog in nachtelijke sferen vertoeven. Een vreemde gewaarwording als je ontdekt dat je vóór je opstaan al bezoek aan de voordeur hebt zitten. Henny en Maan waren gisteravond in de stad Gerry en Frans tegengekomen, met wie ze gezellig waren gaan stappen. Ook in Santiago is de wereld klein.
Nadat Chris en Nel vertrokken zijn om naar de mis te gaan zit ik weer alleen en laat ik mijn gedachten gaan over de afgelopen weken in mijn leven. Daarover later meer.
Rond kwart voor twaalf vertrek ik ingedachtig mijn wandelvrienden Pie en Ben, die vandaag hun wandeldag hebben, naar de stad. Ik wil de show met de botafumeiro nog eens zien. Het regent pijpenstelen. Ik besluit niet mijn trimschoenen maar mijn ‘all weather shoes’ (‘Jesus-Nikes’ of open sandalen) aan te trekken. Daar loopt het overtollige water vanzelf weer uit en je voeten drogen sneller op. Tijdens de wandeling hoor ik voortdurend kamerschoten afvuren ergens in de stad. Ter ere van Jacobus? Ik moet het antwoord schuldig blijven; anderen die ik vraag ook. De hoofdingangen van kathedraal zijn hermetisch gesloten. De zijingangen worden geblokkeerd door geüniformeerde, respect inboezemende krachtpatsers die geen mens doorlaten. De zaak zit tjokvol. Domingo.
Er blijft weinig anders over dan wat rond te slenteren langs de vele marktkraampjes met sierraden en eten. En overal Keltische muziek. Als het weer begint te regenen zoeken velen een droog heenkomen onder een doorgang van romaanse gewelven, gevuld met de muziek van een doedelzakspeelster. Een schuilpartij met sfeer. Ik kon hier wel in Schotland zijn, vooral qua weer. Mensen met paraplu’s schuifelen voorbij. Zo gauw het weer droog wordt blijft de muzikante alleen over.
Als de mis uit is en het plein weer volstroomt zoek ik naar Gerry en Frans, Nelly en Chris en andere bekenden. Niets te zien. Ik krijg een hongerig gevoel. Op zoek naar iets eetbaars loop ik, mij een weg banend door de grote drukte, de eerste de beste gelegenheid binnen… en daar zitten warempel Nelly en Chris met Maan en Henny aan de koffie! Toeval? Och, kom… Gerry en Frans, die ik bel, maken vandaag een treinreisje naar de kust.
Na in een ander restaurantje een bocadillo verorberd te hebben neem ik afscheid en keer ik terug naar de camping en schrijf daar verder aan de beschouwing waaraan ik vanmorgen begonnen ben. Reflections.

Waarom zou iemand een fietstocht van meer dan 2500 kilometer willen maken? Niets anders te doen? Gebrek aan gezond verstand? Overvloed aan tijd? Zich willen bewijzen ten opzichte van de omgeving? Religieuze motieven? Ik denk dat er voor niemand slechts één bepaalde reden is. Het zal altijd een mix zijn. Voor iedereen weer in andere opzichten.
Voor veel mensen is de Camino een belangrijke etappe tijdens hun eigen levensreis. Een etappe waarin bepaalde ervaringen verwerkt kunnen worden, afscheid genomen kan worden, van een loopbaan bijvoorbeeld, of van minder leuke ingesleten gedrags- en levenspatronen, - ‘Reflections of my life’ - om daarmee een begin te maken met een nieuwe of bijgestelde toekomst.
Santiago zelf is dan ook niet het echte doel, maar de weg erheen. Zo is het ook met het leven: het einde komt ‘vanzelf’ , het gaat er vooral om wat je‘onderweg’ doet en hoe je dat doet. In een gedicht van een pelgrim las ik het zo:

Wij naderen Santiago.
De torens verschijnen aan de einder.
Maar is dit wel het eindpunt?
Of is het een begin van nieuwe wegen
die nu voor ons liggen?

De Camino, ‘de weg’ in het Spaans, is een wonderlijke caleidoscoop van prachtige natuur, dorpen en kerken, steden, hoge bergen en diepe dalen, koude regenbuien, verzengende hitte, koele dranken, verstilde en verlaten dorpen, mensenmassa’s, terrasjes, muziek, lawaai, zwoegende, ploeterende, zwetende pelgrims, die de moed erin houden en doorgaan. De optimisten houden de anderen op de been. Zoals Chris. Alle pelgrims die elkaar ontmoeten hebben een gezamenlijke band: de Camino van Santiago. Daarin begrijpen ze elkaar.
De tocht naar Compostela is ook een reis door de geschiedenis op eigen kracht. Geen paardenkracht maar menskracht. Met een sportief aspect. Wat ben ikzelf eigenlijk geweest? Pelgrim? Toerist? Fietsende kilometervreter? Waar was het mij ook al weer om begonnen? Vrijheid, rust, bezinning, vragen, natuur en cultuur in het voetspoor van zo velen...?
Deze tocht heb ik bewust gemaakt om mijn tweede levensfase af te sluiten, opgelopen frustraties en onverwerkte teleurstellingen en verdriet van me af te gooien via een steen op Cruz de Ferro
Weer even een gedichte wijsheid:

Pelgrim zijn
is de steen, die je meezeult,
onderweg achterlaten;
en nieuwe stenen vinden
om met je leven iets moois te bouwen


Wat heb ik ervan geleerd? Wat zijn mijn persoonlijke ‘levensopbrengsten’? Welke stenen heb ik gevonden die bruikbaar zijn voor mijn verdere leven, de derde levensfase, samen met Louise? Een paar dingen zijn me duidelijk geworden, maar voor mijn gevoel nog lang niet alles. Hoe ziet dat eruit over een paar weken of maanden?
En wat doe ik met mijn haren als ik thuis kom? Ik heb ze nu lang en wild, artistiek, alternatief. Laat ik ze weer ‘terugkappen’ naar een ‘net’, maatschappelijk geaccepteerd model? Wat dat dan ook moge zijn…
Nog iets: zes weken lang was ik ‘ge-ontmedialiseerd’, had ik absoluut geen idee van het wereldnieuws, althans datgene wat door de media als zodanig gebracht wordt. Slechts enkele druppels sijpelden door: de dood van Michael Jackson, twee wedstrijden om de Intercontinentale Cup - in Spanje staat overal en altijd de tv aan - Kaká en Ronadiño naar Real… dat is het zo’n beetje. Is dit echt belangrijk? Nou…, nee. Hetgeen er thuis gebeurde was veel belangrijker voor ons. Dát was ons wereldnieuws!

En dan het met ons meeleven van de ‘thuisblijvers’, die toch op de een of andere manier met ons meefietsten, door mooi en slecht weer, soms met 'het hoofd in de wolken'… we voelden ze in onze nabijheid om ons kracht te geven om door te gaan, de moed erin te houden als het even wat moeilijker ging, uit diepe dalen te klimmen. Persoonlijk heb ik voortdurend het idee gehad dat ik geholpen werd, vooral in de eerste week, toen ik regelmatig een helpende hand van Aeolus in mijn rug voelde, en later toen ik door mijn rug ging en toch verder kon.
Zijn jullie welgemeende, door ons zeer gewaardeerde felicitaties daarom terecht? Komen jullie glorieuze loftuitingen ons ten volle toe? Of moeten we ze eigenlijk met een gepaste nederigheid in ontvangst nemen?
Immers de oude Johann Wolfgang Goethe schreef ooit al eens:
“De daad is alles waar het om gaat, de glorie is van generlei waarde.”
Oei, wat zwaar op de hand…

Morgen gaan we naar Finisterra, het meest westelijke puntje van Europa, waarvan men vroeger, tot in de late Middeleeuwen toe, dacht dat dit het einde van de wereld was. Vandaar de naam: Finis (einde) Terra (wereld).
Daarover morgen meer.
Groeten uit een koel en regenachtig Galicië.

10 opmerkingen:

  1. corry blommert5 juli 2009 om 19:30

    Hallo May en Frans!!, Toeval bestaat niet!!Dat maak ik nu mee! Helaas voor jullie kan ik daar nu niks over vertellen!!Geheim!! En straks meer!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste May en Frans,
    Wat een bespiegelingen allemaal maar dat is ook de bedoeling als je echt op bedevaart gaat. En dat zijn jullie geweest! Het is niet de bedoeling dat je alleen een sportieve prestatie levert maar ook aan andere zaken toekomt.
    Hartelijk dank dat we mee mochten delen in jullie ervaringen al die dagen. Elke dag was het een feest om de weblog te lezen. Ik zal het echt missen. Maar wie weet, misschien komt er nog weleens een boekje uit!?
    Nog een paar leuke dagen toegewenst en een goede reis naar huis.
    Riek Merkx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jose Seerden-Pompl5 juli 2009 om 20:24

    May,

    Mijmeren is prima maar laat het leven maar gewoon op je af komen. Ook die 3e levensfase samen met Louise. De laatste jaren heb je inderdaad heel wat overwonnen en dat is toch prima.

    Sinds Leo in 2002 ziek werd genieten we van elke dag samen. En soms kan ik ook wel eens mijmeren over morgen . Vandaag zijn we naar het OLS geweest. Schitterend weer in Neer midden in de oude dorpskern.
    We hadden een stoeltje bij ons en een plu voor de regen maar gebruikten hem voor de zon.
    Dat Limburgse enthousiasme , heerlijk dat spontane.
    Onder een grote parasol zat een gehandicapt kind beschut. Zijn ouders hadden de waterleiding naar de straat geleid en boden de rondtrekkende schutten en de bezoekers water aan. Hilariteit al om. Onder het lopen moest men het bekertje soms laten vallen en een keizer gooide abusievelijk een kijkster nat.
    Prachtig die historie. Van diverse schutterijen heb ik in de archieven ooit gesnuffeld. Wijlre, Weert,Gulpen, Simpelveld en Brunssum.
    Bij Eys liep Luc Wolters de conservator mee en ik heb hem toegejuichd. Natuurlijk want hij doet veel om het schuttersmuseum weer overeind te krijgen. Ik zie hem wel eens in het RHCL.
    En dan die prachtige koninginnen, vitamientjes voor iedereen. In het verleden liepen er wel eens zielige slagschepen mee . Nee deze damens oogsten bewondering en zo schreeuwde het publiek steeds weer "leve de koningin, hoera "".
    Waarna duidelijk het bekende hi hi af en toe te horen was.
    Leo probeert dan mijn spontaniteit wat in te dammen. Deze zondagen zijn voor mij en Leo geweldig . Al hoewel hij af en toe wat moe wordt van die Beckers historische genen.

    Dus May geniesse das Leben samen met Louise en stop die mijmeringen.

    Amuseer je. De eerste regenbuien zijn inmiddels in Landgraaf gevallen!!!!

    Groetjes,
    Jose van het OCGL

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste May, wat heb je het weer mooi opgeschreven.
    Dank je wel dat wij dat allemaal met jou mogen delen.
    In het kader van jouw mijmeringen en gedichtjes van vandaag, en de weersomstandigheden, heb ik ook nog een heel toepasselijk klein gedichtje dat ik jou wil laten lezen. Het is wel in het spaans, ik weet niet precies hoe goed jouw kennis daar van is, maar ik denk dat je er wel uit komt. Zoniet, dan volgt de vertaling later wel.
    Oorspronkelijk is het portugees, van de bekende dichter Fernando Pessoa. Kun je misschien nog wel eens iets over opzoeken.
    Het gaat als volgt:
    Un dia de lluvia
    es tan lindo como un dia de sol.
    Ambos existen;
    Cada uno como es.
    Ik wens jullie samen voor morgen een hele fijne, bijzondere dag. (Nemen jullie afscheid van de schelp?). Ik hoop dat de zon weer lekker zal schijnen.
    Groetjes voor jou, Frans en Gerry,
    van Wilbert en mij, Geertje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo May,
    Ja, als iedereen jou blijft schrijven, wil ik niet achter blijven. Vandaag heb je weer een geweldig bericht neergezet, waar wij allen in meedelen, het lezen en het overdenken. Maar morgen ziet alles er weer anders uit.Ik wens jullie veel plezier aan het eind van de wereld, alhoewel mijn moeder vroeger dacht dat het eind van de wereld in Oostenrijk was.Mijn ouders gingen ter gelegenheid van hun 40 jaren huwelijk voor het eerst met vakantie naar Oostenrijk, op de Grossglochner dacht mijn moeder dat daar de wereld ophield.
    Ik wens jullie morgen mooi weer, en verder nog mooie dagen.
    Groetjes voor allen, Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hallo jongens, ook van mij nog gefeliciteerd met de geweldige prestatie! en meer zon gewenst voor de toekomst. en een goede thuisreis, liefs,willy.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. corry blommert6 juli 2009 om 11:15

    Hallo May en Frans!Vandaag dan voor jullie de verplaatsing van het"peloton" om in termen van de Tour de France te spreken.Niet alleen in Landgraaf heeft het geregend, gisteravond heeft zowat heel Gemert blank gestaan.Maar wat een mooi verhaal weer, je hebt duidelijk inspiratie opgedaan.Is dat het resultaat van het alleen zijn??Ook knap dat je dat ook "gewoon"doet! En met Goethe ben ik het oneens!Want die glorie hebben jullie met ere verdiend!! maar ongetwijfeld heeft deze pelgrimstocht voor jullie "meerwaarde"of meer waarde.Fijne dag vandaag ondanks het gedoe met fietsvervoer e.d.zal wel raar zijn zonder dat stalen ros.Groetjes uit een nog steeds zonovergoten Bakel

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beste May (en Frans)

    Gepaste nederigheid is hier niet op zijn plaats!

    Bis sjtolz! Dur hat ut gehoald!!!

    En koom noe maar goaw noa heem das ze op angere gedanke kuns......zondig wandele!!!!!!!!

    Geneet van de letste daag!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Proficiat allebei.
    Het is goed geweest, jullie zijn gezond en wel aangekomen. Nog eventjes en dan thuis al jullie 'Pelgrims'ervaringen in de verdere toekomst op het juiste moment een plaats weten te geven.

    Tot gauw weer tot ziens

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De afgelopen dagen heb ik onze computer net niet het raam uitgegooid. Als ik een mail wil versturen moet ik dat bij iemand anders doen. Zoals afgelopen week bij John en nu op mijn werk, omdat het verzenden van mails niet meer lukt met ons nieuwste netwerk. Binnenkort ben ik van onze draadloze in e commercie hooggeprezen maar in de praktijk vervloekte verbinding af.

    Maar alle, onze held in den vreemde wacht daar natuurlijk niet op. Wat een prachtige verhalen over zijn aankomst en intrede in het heilige der heiligen. Wat een afzien. Wat een doorzetten. Toch denk ik zelf dat nog belangrijker dan het geweld op het stalen ros het beschrijven ervan is geweest. Dat is wat blijft. Je ziet een enorme groei (ik neem me het even het recht om te recenseren) in deze verhalen tegenover een aantal jaren geleden. Wat me het meest raakte waren de terloopse wijsheden die hij achterliet in zijn blogjes. Zoals de vergelijking met die stenen. Die vond ikzelf heel treffend omdat we afgelopen dagen bezigwaren met een passage van White Bull waarin hij het heeft over steentjes in onze schoen. We gaan steeds schever lopen maar kijken onvoldoende naar de echte oorzaak. Een andere bijzondere vond ik dat hij terwijl het doel eindelijk na zoveel inspanning in zicht was te relativeren dat het in het leven niet om het doel gaat maar om de weg ernaar toe. Dat vond ik terug in mijn te kortstondige Zen-medidaties en een Mindfulnessworkshop. Daar staat het NU centraal en niet gisteren of morgen.

    is het verbouwen een beetje gelukt? Ik hoop dat ook jij geslaagd bent in je missie de afgelopen weken.

    Wil jij Maij de hartelijkste groeten doen en hem complimenteren met zijn overwinning op zichzelf en op het leven. Op een of andere manier denk ik dat jullie (en hopelijk ook onze) gesprekken de komende tijd wat verder en dieper zullen voeren dan over de programma's op tv of de koppen in het Limburgs Dagblad.

    Liefs,

    Hein (mede namens Paula)

    BeantwoordenVerwijderen