Woensdag 1 juli 2009
Vega de Valcarce – Portomarin, 86 km
Na een goede nachtrust word ik pijnvrij wakker. Ik voel mijn rug niet meer, kan probleemloos inpakken en mijn fiets optuigen. Totdat… ik in een moment van onachtzaamheid mijn sokken staande wil aantrekken… jawel hoor, ook vandaag wordt het weer een ouwe-mannetjesdag.
De dag begint met een klim van 17 kilometer aan 6 tot 10 procent over de toppen met de mooie namen Do Cebreiro (1300 meter) en Alto de Pojo (1336 meter). De klimmen worden gemaakt in gezelschap van wolken vliegen die volijverig belust op het zweet des aanschijn met je meevliegen en overal landen… dit klimtempo weten ze probleemloos te volgen.
De dag begint met een klim van 17 kilometer aan 6 tot 10 procent over de toppen met de mooie namen Do Cebreiro (1300 meter) en Alto de Pojo (1336 meter). De klimmen worden gemaakt in gezelschap van wolken vliegen die volijverig belust op het zweet des aanschijn met je meevliegen en overal landen… dit klimtempo weten ze probleemloos te volgen.
Maar anderzijds blijf je genieten van de schitterendste panorama’s, waarin wolkenformaties het beeld voortdurend laten veranderen. Fascinerend. Frans is geweldig in vorm. De eerste 12 kilometer - waarna hij ‘even’ op mij wacht - legt hij af in een gemiddelde van tegen de 12 per uur. Ikzelf ben ontzettend trots op 9 per uur. De laatste vier kilometer zakt het echter aanzienlijk omdat het stijgingspercentage voortdurend rond de 9 à 10 blijft schommelen. Dan begin ik te ‘breken’, maar omhoog lopen komt in mijn vocabulaire niet voor. De afgelopen 2300 kilometer hebben gezorgd voor een zeer behoorlijke conditie. Maar niettemin valt het niet mee. Chris Cornelisse (die we de afgelopen dagen regelmatig zien met eega Nel) - we hebben gisteravond samen gegeten - formuleert het wijsgerig als volgt: "Het pad van een pelgrim gaat niet over rozen, maar door diepe dalen en over hoge bergen, met zijn hoofd in de wolken…" En zo is het maar net. Want de laatste kilometer moet in een dichte mist geklommen worden. In de wolken...
Na de Alto de Pojo gaat het omlaag naar het Galicische heuvelland. Jongens, wát een afdaling. Over een brede weg met nauwelijks verkeer gaat het 12 kilometer in vliegende vaart naar beneden. Deze afdaling naar diepe dalen wordt een van de hoogtepunten van deze tocht.
Na de Alto de Pojo gaat het omlaag naar het Galicische heuvelland. Jongens, wát een afdaling. Over een brede weg met nauwelijks verkeer gaat het 12 kilometer in vliegende vaart naar beneden. Deze afdaling naar diepe dalen wordt een van de hoogtepunten van deze tocht.
Als we in het dal beland zijn, in de plaats Tricastela, eten we een vette bodadillo. Er is voor vandaag nog genoeg voor de boeg. Galicië, het groene, Ierland-achtige deel van Spanje - met de doedelzak als belangrijkste muziekinstrument - is dan wel beduidend lager gelegen, maar het heuvelachtige landschap zorgt voor een onophoudelijke opeenvolging van klimmen en dalen. Vooral bij deze temperaturen - het kwik beweegt zich weer snel richting 30 graden en hoger - is er bepaald geen sprake van een plezierritje.
Op het terras in Tricastela verneemt Frans dat Gerry intussen is aangekomen, hetgeen niets te maken heeft met ongewenste gewichtstoename, maar met het feit dat ze voet heeft gezet op Spaanse bodem. Ze zijn weer - zij het op afstand - verenigd met elkaar.
We passeren in het verdere verloop van de dag plaatsen als Samos - met dat geweldige klooster - en Sarria, waar we na 62 kilometer op het einde van de lange rechte winkelstraat op een terrasje een koel drankje nemen. Het is half twee en volgens een lichtkrant intussen 31 graden. Voor onze voeten zien we op de stoep mooie mozaïeken van Jakobsschelpen. Een wegwijzer tegenover ons meldt dat het nog 24 kilometer is naar Portomarin, het geplande eindpunt voor vandaag. Chris en Nel, die ergens eerder een terrasje gepikt hadden, rijden langs. Later halen we hen weer in om samen naar Portomarin te rijden. In totaal 86 kilometer, onder deze omstandigheden min of meer een monsterrit.
Portomarin is vrij nieuw. De plaats lag van oudsher in een diep rivierdal, maar toen de overheid in de jaren zestig besloot om er een stuwdam te bouwen, verdween het dorp onder water. De belangrijkste gebouwen werden steen voor steen afgebroken en hoger op de oever weer opnieuw opgebouwd. De rest van de bevolking bouwde nieuwe huizen. We zien hier dus weinig van historische aard. Ook de albergue, waar we uiteindelijk belanden, is nieuw. Nóg nieuwer. Gloednieuw zelfs, modern, op het steriele af. Geweldige slaapzalen vol bedden, uitstekende sanitaire voorzieningen - heel wat anders dan gisteren. Én er is internetvoorziening! Na de installatie nemen we een lekker pils op een terras waarna ik aan dit verhaal begin.`s Avonds eten we samen in een restaurantje waar ee gitar aan de muur hangt die ´toevallig´ in mijn handen verzeild raakt, zodat het nog eens extra gezellig wordt. Ik moet mij haasten om voor elf uur terug te zijn in de albergue. Na elf uur is het ´rien ne va plus´...
Nog 106 kilometer scheiden ons van Santiago. Nog twee dagritten, 56 en 50 kilometer, dan zit het erop. Met een dag voorsprong op ons tijdschema. Er wacht nog veel klimwerk, maar niet meer zo’n lange dagetappes als vandaag en de afgelopen dagen.
Groeten uit een bloedheet Portomarin aan de oevers van een enorm stuwmeer waar we op uitkijken.
Op het terras in Tricastela verneemt Frans dat Gerry intussen is aangekomen, hetgeen niets te maken heeft met ongewenste gewichtstoename, maar met het feit dat ze voet heeft gezet op Spaanse bodem. Ze zijn weer - zij het op afstand - verenigd met elkaar.
We passeren in het verdere verloop van de dag plaatsen als Samos - met dat geweldige klooster - en Sarria, waar we na 62 kilometer op het einde van de lange rechte winkelstraat op een terrasje een koel drankje nemen. Het is half twee en volgens een lichtkrant intussen 31 graden. Voor onze voeten zien we op de stoep mooie mozaïeken van Jakobsschelpen. Een wegwijzer tegenover ons meldt dat het nog 24 kilometer is naar Portomarin, het geplande eindpunt voor vandaag. Chris en Nel, die ergens eerder een terrasje gepikt hadden, rijden langs. Later halen we hen weer in om samen naar Portomarin te rijden. In totaal 86 kilometer, onder deze omstandigheden min of meer een monsterrit.
Portomarin is vrij nieuw. De plaats lag van oudsher in een diep rivierdal, maar toen de overheid in de jaren zestig besloot om er een stuwdam te bouwen, verdween het dorp onder water. De belangrijkste gebouwen werden steen voor steen afgebroken en hoger op de oever weer opnieuw opgebouwd. De rest van de bevolking bouwde nieuwe huizen. We zien hier dus weinig van historische aard. Ook de albergue, waar we uiteindelijk belanden, is nieuw. Nóg nieuwer. Gloednieuw zelfs, modern, op het steriele af. Geweldige slaapzalen vol bedden, uitstekende sanitaire voorzieningen - heel wat anders dan gisteren. Én er is internetvoorziening! Na de installatie nemen we een lekker pils op een terras waarna ik aan dit verhaal begin.`s Avonds eten we samen in een restaurantje waar ee gitar aan de muur hangt die ´toevallig´ in mijn handen verzeild raakt, zodat het nog eens extra gezellig wordt. Ik moet mij haasten om voor elf uur terug te zijn in de albergue. Na elf uur is het ´rien ne va plus´...
Nog 106 kilometer scheiden ons van Santiago. Nog twee dagritten, 56 en 50 kilometer, dan zit het erop. Met een dag voorsprong op ons tijdschema. Er wacht nog veel klimwerk, maar niet meer zo’n lange dagetappes als vandaag en de afgelopen dagen.
Groeten uit een bloedheet Portomarin aan de oevers van een enorm stuwmeer waar we op uitkijken.
Hallo dappere fietsers,
BeantwoordenVerwijderenNog 2 ritten en dan wordt het afkicken dus?!
Zet`m op!
Peter
Hallo Frans,
BeantwoordenVerwijderenNog twee dagen! Zet `m op!
Heel veel groetjes,
Makiko
Aan de schrijfwijze van May denk ik dat de rugklachten tijdens het fietsen meevallen, althans dat hoop ik. We moeten er niet aan denken dat je vlak voor de finish zou moeten afhaken. May, doe het rustig aan, forceer niets en laat Frans je eventueel helpen met kousen en schoenen....
BeantwoordenVerwijderenVoor de laatste kilometers, succes, kracht en plezier.
Volop bewondering vanuit het Brabantse Baokel!
BeantwoordenVerwijderenDe spiegels die wij hier gebruiken zijn slechts 2-dimensionaal... Eigenlijk jaloers op die van jullie!
Wat 'n beproeving.. Wat 'n confrontaties! Wat 'n feest!!
Toch merk je dat de overgang naar "normaal" eraan zit te komen.. Frans, sterk als bijna altijd; May, als traduisier d'emotion et experience; Gerry KOMT!!!
May, je rug mag dan "fragile" zijn, je "ik" een kwadraat gewonnen!
Frans: wat ons betreft met 120 richting Santiago!
Wie kan jullie nog uitdagen???
Wij zijn verdronken in jullie ervaringen; laat het ook voor ons één procentje extra vorming hebben betekend!!
Onze complimenten en met recht voor straks:
Kisters-Quaedflieg-Compostella
We zullen er in Bakel één extra bestella !
Santé en alle Goeds!
Joke en Arno van Den Auerschoot!
May en Frans,
BeantwoordenVerwijderenHeerlijk dat jullie zo genieten. Fijn dat Gerry komt . May fietsen is de beste therapie. Al doen mijn gewrichten nog zo'n pijn even op de home-trainer en ik heb weer het idee dat ik mens ben. Maar vandaag voel ik de naderende regenbuien al.
Gisteren bij het OCGL was de koffietafel aardig bezet.Gewapend met flesje water vluchtte men richting OCGL want de hitte was niet te harden thuis. Een van onze leden gehuld in korte boaks heb ik het advies gegeven zijn benen te harsen.
Je kon er bijna een trui van breien. Met Marita heb ik het Chatelain boek ter hand genomen.Haar voorouders stammen uit Saint Malo en ik heb haar uitgelegd hoe jij destijds te werk gegaan bent in Amiens. En haar tevens naar Vincennes verwezen.
Hub en Harry adviseerden mij ook maar eens fietsend een pelgrimstocht te maken.Al is het naar Kevelaer.Maar ik heb hun uitgelegd dat mijn reuma-handjes helaas niet lang een stuur kunnen vast houden.
May en Frans zet hem op deze laatste kilometers enjoy it !!!Morgen wordt het snikheet in Landgraaf en komt er onweer.
Groetjes,
Jose van 't OCGL.
May gelukkig valt de "val" mee.....
BeantwoordenVerwijderenFrans zijn schone is aangekomen....
Gisteren een droom,
vandaag een plan,
morgen een realiteit ..
Het leven is een grote reis,geniet er nog even van.........
Gr Mia.
Dag May en Frans,
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor de mooie verhalen, die jullie tocht vergezellen.
Sterkte gewenst voor de laatste etappes.
Het gaat helemaal lukken!
Groetjes,
Antoinet en Sjef
Goede avond MANNEN!!Althans ik neem aan dat je de reakties s'avonds leest.Galicie, ik heb begin dit jaar een reis documentaire gevolgd (op belgie)over 3 motorrijders die het spoor volgden van de galiciers.En inderdaad heel raar dat je daar doedelzakken ziet, maar heel verklaar baar uit dat verre verleden.waar zijn die lui niet geweest???En May,sokken, schoenen, broeken doe je toch altijd zittend aan....daar is niks ouwemanachtigs aan hoor!!Doe ik ook!En Frans, inmiddles heb ik ook de buurtver.wakker geschud over jullie monstertocht!daar gaat nog wat van komen.Jullie vrouwen en kinderen mogen trots op jullie zijn, en zelf ook trouwens.In die 2 dagen zal het goed komen,ik zal aan jullie denken op de aankomstdag in Santiago, dat zal niet mis zijn dat weet ik zeker.En wij leven met juliie mee in de hitte, het is hier al de hele week tropisch warm!30gr. en meer.Om met de woorden van de legendarishe "KNEET"te eindigen, ik hoop dat jullie niet helemaal "UITGEWOOND"over de finish komen!! groetjes uit een snikheet Bakel.Mooie foto's weer, dank je wel!!
BeantwoordenVerwijderenHallo Frans en May
BeantwoordenVerwijderenIk ben blij dat het goed gaat met jullie, en ook blij dat de twee laatste dagen elk ruim 60 km. hebben. Zo kom je niet zo kapot aan, want het is me wat in die hitte. Hier mag het voor mij ook wat minder, maar dat komt eraan. Veel succes voor de laatste dagen.
Groetjes, Mieke
Dag Pedaal(pelgrim)ridders,
BeantwoordenVerwijderenVoorliggen op een zwaar schema is "karakter".
Laat jullie tongen maar alvast uitdrogen voor de koele Champagne bij aankomst(proost).
Een echte finishlijn ligt er niet in "Santiago de Compostella" maar wel een spirituele. Als na enkele dagen jullie lichamen weer zijn uitgerust van het opzwepen door de geest van deze om het doel te bereiken, kun je weer gaan filosoferen over de volgende uitdaging, want door vreugde is de pijn zo vergeten.
Ik wens julie veel succes en vooral veel gezondheid toe en "PROOST".
May en Frans.
BeantwoordenVerwijderenHeel veel succes de laatst kilometers, geniet ervan!
May en Frans Ben ik nog net op tijd om jullie de laatste kilometers succes te wensen, in gedachten was ik steeds bij jullie maar heb jullie verslag niet kunnen volgen. Onze PC begaf het snel na mijn laatste reactie, Dus heb ik nog heel wat in te halen met lezen.
BeantwoordenVerwijderenDaarom wensen wij Jos en ik jullie prachtige kilometers naar Santiago jullie hebben het toch maar gedaan. maar ook wensen wij jullie heel veel engelen licht kracht en bescherming toe.
Groetjes Wilma