vrijdag 3 juli 2009

‘Glorieuze intocht…’

Zevenendertigste dag
Vrijdag 3 juli 2009
Arzúa - Santiago, 55 km

Het is geweldig toeven in de prachtige albergue van Arzúa. We slapen uit tot zeven uur en ontbijten gezamenlijk in de keuken van de albegue. Tosti’s, gekookte eieren, alles erop en eraan. Mijn rug voelt een stuk slechter dan de afgelopen dagen. De pijn trekt in mijn benen. Eigenlijk had ik wat meer moeten rusten, maar vind daar de tijd maar eens voor op zo’n tocht. Je kunt Frans bezwaarlijk alleen verder laten fietsen.

Tegen half negen vertrekken we voor onze laatste dag. Opnieuw over hoge heuvels en door diepe dalen en eucalyptusbossen, die vandaag extra lekker geuren omdat het weer vochtig is. Het handelsmerk van het supergroene Galicië. De zon krijgt vandaag geen kans. De wolken hangen zwaar over de hoogste toppen. Het regent hier driemaal zoveel als in Nederland… we hoeven dus echt niet ontevreden te zijn.
De zwaarte van het traject zou gemakkelijk gekopieerd kunnen worden uit het verslag van gisteren. Maar dat past vandaag niet. Het is vandaag de Dag der Glorie, de dag van de Glorieuze Intocht bij Sint Jacob.

Tegen half een bereiken we na een lange klim door het voorstadje Arins - ik was, in de veronderstelling dat het voor vandaag laatste klim was, als eerste boven, alles gegeven - het plaatsnaambord Santiago. Wat doe je dan? Foto’s maken natuurlijk.
Je denkt dat je er bent, dat je van hieruit glorieus door de straten van de stad naar het plein van de kathedraal kunt ‘zeilen’… maar dan kom je er achter dat Santiago in verschillende opzichten lijkt op Valkenburg, met niet één maar meerdere ‘Caubergen’. De steilste, die we op moeten naar het centrum, recht toe recht aan, is geplaveid met ronde keien en in het midden een goot van grotere platte stenen, die nog enigszins befietsbaar is. Auto’s rijden omhoog en omlaag, toeterend - het zijn meestal Nederlanders die het in hun zotte hoofd halen om zoiets belachelijks te ondernemen als hier omhoog te fietsen… ik word er nerveus van, maak even plaats en kan daarna niet meer opstappen. Te steil. Zo maak ik een ‘glorieuze intocht’ als voetpelgrim… met een pijnlijke rug een zwaarbeladen fiets tegen de steilte omhoogduwend… een politieagent wordt zelfs boos omdat ik op een stukje eenrichtingsstraat tegen het verkeer in worstel… waar moet ik dán lopen?!

Als we later weer fietsen en een pleintje oversteken begint het er iets meer op te lijken. Grote groepen jongeren zorgen voor een hartverwarmende ontvangst, klappen, zingend, aanmoedigend. Een fantastisch gevoel. Maar dan… om op het plein van de kathedraal te komen lijkt niet gemakkelijk te zijn. We belanden in smalle straatjes, tussen kraampjes en volksmassa’s en zien ons tenslotte gedwongen om onze fietsen hoge trappen af te zeulen, tree voor tree… Maar zo komen we wel op het plein.
Gerry staat in het midden op de uitkijk. Zou gauw ze ons blikt ontvouwt ze een zelfgemaakt spandoekje met de tekst ‘Frans / WELKOM / May’ en rent naar haar ‘sjat’ toe. Omhelzing, aandoenlijk. Ook ik kom aan de beurt, evenals Chris en Nelly. We krijgen gladiolen… gek, ik heb eigenlijk niet het idee iets gepresteerd te hebben in de sportieve orde van ‘de dood of de gladiolen’, maar toch word ik emotioneel… ‘griên-iêzer’… als ik Louise wil bellen wordt er niet opgenomen… ‘griên-iêzer’…
Omdat we eerst een stempel ons ‘compostelanum’ willen krijgen, gaan we naar het pelgrimskantoor. Daar staat echter een lange rij. We voelen er niets voor om er een uur of langer in te staan en geven de voorkeur aan een hapje eten en het beklinken van onze aankomst… onze ‘glorieuze aankomst’… Die ‘diploma-uitreiking’ kan later ook nog.
Een uurtje later blijkt de rij geslonken tot enkele personen. De juffrouw die mij achter de balie te woord staat heeft er kennelijk niet zoveel zin in en kriebelt mijn namen slordig op de akte, bepaald niet gekalligrafeerd. Dat van Frans ziet er wel mooi verzorgd uit.
Aangezien Frans bij Gerry in de stad blijft fiets ik met Nelly en Chris naar de camping. Door de motregen. Galicië…

Later, als ik deze bijdrage zit te schrijven, verschijnen Gerry en Frans ten tonele. Gerry heeft een paar cadeautjes voor ons gekocht. Een soort wielertrofee (Landgraaf-Santiago, 2009) en een kunstig van draad gemaakt fietsje met reisbepakking. Mooie aandenkens aan een lange reis.
Tot zover deze eerste indrukken. Morgen meer.
Groeten uit Santiago. We zijn er!!!

14 opmerkingen:

  1. Griên-iêzer of nit..... jullie hebben het alletwee gehaald! KLASSE!!!!!!!!!! Van harte gefeliciteerd!

    P.S.: moeten we alvast een afspraak bij de fysio maken???

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig mannen!!! SUPER! wat een prestatie!
    Nu ben ik het griên-iêzer....pfffff

    ps: ik zal die afspraak alvast maken Ben ;)

    XXXX trotse dochter

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wilbert en Geertje3 juli 2009 om 21:08

    Wij hopen dat ons sms'je goed is aangekomen, maar wij willen jullie nogmaals feliciteren met jullie fantastische prestatie. Wat een blijdschap, goed te zien op de foto's.
    De vlag kan uit !!

    Groeten van ons allen uit Bakel

    Lizzie,Cas,Reini,Jonna,Wieke Wilbert en Geertje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Van harte gefeliciteerd met deze geweldige prestatie, ik vind het geweldig. Als ik lees hoe jullie de aankomst ervaren doet me dit denken aan de 4daagse in Nijmegen.Dat is ook emotioneel, maar dit terzijde. Jullie tour de Santiago is vele malen zwaarder dan de 4daagse, 37 dagen door weer en wind, slecht slapen, moe zijn, pijn hebben, en dan te weten dat je nog vele kilometers moet fietsen. Maar bij de eindstreep valt alles van je af, en voel je je gelukkig en is het emotioneel.
    Ik wens jullie nog een paar fijne dagen samen, en May ik weet zeker dat jou thuiskomst een geweldig feest zal zijn. Dit is mijn laatste reactie, en ik verheug me op een weerzien met jullie op 19 juli a.s. Tot dan,
    Liefs Mieke.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hei jongens. wat geweldig !! Proficiat met jullie
    grandioze intocht.
    Rust effe lekker uit en spoedig tot ziens.
    Daaaaaaaaaaaag.!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jose Seerden-Pompl3 juli 2009 om 22:34

    May en Frans,

    Van harte gefeliciteerd. Super gepresteerd.
    May...maar voor een keer niet op het handschrift letten van die juffrouw.En nou maar genieten de komende dagen en dee erme poekel rust geve !!!Grieniezer... helemaal niet erg je kwam enigzins tot filosoferen deze tocht houdt dat vast.
    De tour begint dit weekend. Hoe dat aanvoelt weten jullie allebei heel goed.

    Groetjes,
    Jose van 't OCGL!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Proficiat jullie twee. Het is gelukt en ja "beuke daat móg griên iêzer of neet"..Wie kan daat nou neet laote. Nog efkes en daan begin ik... der dugtig langs te praote....bestel mar! Het is feest voor jullie.Glorie hallelujah.
    Geniet van het succes, de herinneringen en alles wat nu nog op je afkomt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Corry Blommert3 juli 2009 om 23:58

    Hallo Frans,May en ook Chris en Nellie!!!Hier hebben wij geen woorden voor!!!Had er bij willen zijn, op de fiets of gewoon net als Gerrie bij jullie TRIOMFTOCHT!!!wat moet dat toch een super gevoel zijn!!Maar wat jammer May dat je naar huis belde om te zeggen: "ik ben er en ik kom eraan!" Ik denk dat ik weet hoe dat voelt, maar het zal toch wel goed gekomen zijn,denk ik zo.En Gerrie wat dapper o0m daar moederziel alleen die 2 HELDEN in te halen!!Wij doen dat hier, in de Bottelroosstraat,voor Frans en als May meekomt, Graag even melden bij mij.Wij vinden jullie ware Helden, allen die jullie voorbij gegaan zijn en die met jullie "samen"de laatste etappes gefietst of gelopen hebben!!Doe dat maar eens na!Een woord past, kort en krachtig:PROFICIAT! En morgen meer, net als jullie.Slaap zacht, en morgen gezond weer op. Groeten uit een koeler Bakel, het voorspelde onweer is over duitsland weggetrokken, zodoende kunnen wij morgen weer een trainingsritje maken.( 64KM.)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ware Pelegrino's,

    op de eerste plaats van harte GEFELICITEERD met deze "OVERWINNING" jullie hebben sporen achter gelaten in het pad ,en in jullie zelf sporen van doorzetten,wilskracht,vriendschap en emoties.Het was dan wel niet altijd droog zeker in de eerste helft maar dat mag de pret niet drukken.Wat een mooie fotos ,de eerste foto van jullie waar Santiago opstaat,met een blik in jullie ogen van we hebben het gehaald,2 de foto door die smalle straatjes geeft een mooi beeld,en dan de 3de met Gerry met het Welkomsdoek geweldig toch,de foto waar Frans het doek in zijn handen omhoog houd ,wat een uitstraling bij jullie alle drie.En het zijn dan toch de mooie Gladiolen die jullie sieren,goed idee van Gerry, dan de welverdiende wielertrofee met het fietsje.De terugblik van deze fietsreis geeft een verrijking aan jullie blik op de toekomst. Ja het gewone leven gaat vw weer gewoon door als jullie thuis zijn,geniet nog de komende dagen van jullie samenzijn in Santiago.Ik wens jullie een hele goede reis terug ,en zal zeker al die mooie verhaaltjes en fotos missen, want het was alsof ik met jullie mee reisde ,nogmaals respect voor jullie Frans en May , en ook voor de thuisblijvende fam,die jullie toch al die dagen ,weken hebben moeten missen.
    Kortom het was GEWELDIG leuk....Gr Mia.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoera!!! God zij dank dat toeval niet bestaat, mijn overtuiging is dat iets je toe valt. Jullie dromen zijn verwezenlijkt. HET IS VOLBRACHT. John (mijn man) is een beetje veel jaloers op jullie, hij speelt al jaren met de gedachte om deze weg ook te volgen na zijn werkzame leven bij zijn baas, maar ik ben nog niet over de streep, denk ook niet dat dit nog komt. Wie weet, ooit...mijn zegen heeft hij. EEN DIKKE TIEN MET DE GRIFFEL voor jullie prestatie (met vallen en opstaan). Een fijn verblijf bij Jacobus en een behouden thuisreis. Hartelijke groeten met twee opgestoken duimen voor jullie. Ook aan het adres van Louise en Gerry, proficiat, want zonder jullie positieve instelling waren jullie husbands nooit aan deze reis begonnen. Petje af.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi, mannen.

    In een woord geweldig. Proficiat met de overwinning op de spaanse elementen en op jezelf. De hoogte- en dieptepunten worden over een tijdje alleen mog maar hoogtepunten. Geniet nog een paar heerlijke dagen. Als jullie terug zijn neem ik nog eens kontakt op om jullie ervaringen door te spreken

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ons intredelied vanavond tijdens de H.Mis is "dies ist der Tag der Freude"- speciaal voor jullie (toeval,of niet...)! Heren -respect!
    Geniet , en alvast een goede thuisreis.
    May, tot gauw!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hey kerels,

    Wij zijn niet zulke schrijvers maar je moet weten dat wij iedere dag als allereerste jullie blog bekeken.
    En wat een PRESTATIE !!!!. Ik heb 2 jaar in de regio gewerkt (Vivero,begin tachtiger jaren) en ben er tientallen keren geweest. Willeswaar met de auto maar dat vond ik al een hele prestatie.
    Een nacht hebben wij ooit, met de kids, verbracht in het ""Reyas Catholicos"", ook aan dat schitterende plein gelegen.
    Wij hopen dat je nog een geweldige tijd krijgt in Galicie en hopen je tevens na thuiskomst snel te kunnen ontmoeten.
    Dat was Keessie en nu komt Sjaantje. May en Frans, SUPER om trots op te zijn.
    Cees heeft al al het gras voor mijn voeten weg gemaaid. Wij waren er met de kinderen ook een dag en toen trok de processie net over het plein en door de kerk. Maar dat is al zeker bijna 30 jaar geleden. Had op mij veel indruk gemaakt.
    Ben benieuwd hoe jullie het verder ervaren hebben en verheug me erop als we ons in Landgraaf weer treffen om nog wat na te kletsen.

    Groetjes Jeanne

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Beste May en Frans,

    van harte gefeliciteerd met deze geweldige prestatie. Het is volbracht. Nou kunnen jullie er echt van genieten en nog lang navertellen. May het is toch fantastisch dat jij je gevoelens zo vrij kunt laten lopen. Niet iedereen kan dit. Dit is geen zwakte maar een grote sterkte. Tot binnenkort.

    groetjes
    Willi

    BeantwoordenVerwijderen